Thesarani, Shasa (2023) PENGARUH DISPOSISI PSIKOLOGIS INDIVIDU TERHADAP KEPERCAYAAN PADA FINTECH MELALUI KEPERCAYAAN PADA ORGANISASI KEUANGAN, AI DAN TEKNOLOGI TERKAIT PADA GEN Y & Z DI KOTA SEMARANG. Other thesis, STIE Bank BPD Jateng.
Text
23-Shasa Thesarani-22211186-Daftar Pustaka.pdf Download (274kB) |
|
Text
23-Shasa Thesarani-22211186-Bab 1-3.pdf Download (709kB) |
Abstract
FinTech or Financial Technology is a field of finance combined with technology based on the industrial revolution 4.0. Progress aims to revolutionize financial services to become faster, more effective and efficient, and increasingly attractive to the people of Indonesia. However, the use of this technology has not been fully understood and won the trust of consumers. Evidenced by the many 'false investments' or online loan fraud. Trust is considered important because it relates to the interaction relationship between financial organizations and their customers. This study aims to find out how the influence of individual psychological dispositions on trust in FinTech through trust in financial organizations, AI and related technologies in Y and Z generations in the city of Semarang, using the PLS-SEM method with 215 respondents, the survey was conducted via Google form. The results of this study found that an individual's psychological disposition to trust positively and not significantly affects trust in FinTech. However, an individual's psychological disposition to trust positively and significantly influences trust in financial organizations and trust in AI and related technologies. Trust in financial organizations and trust in technology are related directly and indirectly (mediating), positively and significantly influencing trust in FinTech.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Additional Information: | FinTech atau Financial Technology merupakan bidang keuangan yang dipadukan dengan teknologi yang didasari oleh revolusi industri 4.0. Kemajuan bertujuan untuk merevolusi jasa keuangan menjadi lebih cepat, efektif dan efisien, dan semakin diminati masyarakat Indonesia. Namun, penggunaan teknologi ini belum sepenuhnya dipahami dan mendapat kepercayaan konsumen. Dibuktikan dengan banyaknya ‘investasi bodong’ atau penipuan pinjaman online. Kepercayaan dianggap penting karena menyangkut hubungan interaksi antara organisasi keuangan dengan konsumennya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana pengaruh dari disposisi psikologis individu terhadap kepercayaan pada FinTech melalui kepercayaan pada organisasi keuangan, AI dan teknologi terkait pada generasi Y dan Z di kota Semarang, menggunakan metode PLS-SEM dengan 215 responden, survey dilakukan melalui Google form. Hasil penelitian ini menemukan bahwa disposisi psikologis individu untuk percaya, secara positif dan tidak signifikan memengaruhi kepercayaan pada FinTech. Akan tetapi, disposisi psikologis individu untuk percaya, secara positif dan signifikan memengaruhi kepercayaan pada organisasi keuangan dan kepercayaan pada AI dan teknologi terkait. Kepercayaan pada organisasi keuangan dan kepercayaan pada teknologi terkait secara langsung dan tidak langsung (memediasi), secara positif dan signifikan mampu memengaruhi kepercayaan pada FinTech. |
Uncontrolled Keywords: | FinTech, Psychological trust, AI. |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) H Social Sciences > HG Finance H Social Sciences > HJ Public Finance H Social Sciences > HN Social history and conditions. Social problems. Social reform |
Divisions: | Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Management |
Depositing User: | Wisudawan S2 |
Date Deposited: | 01 Sep 2023 06:52 |
Last Modified: | 01 Sep 2023 06:52 |
URI: | http://eprints.stiebankbpdjateng.ac.id/id/eprint/1354 |
Actions (login required)
View Item |