ANALISIS PENGARUH PEMANFAATAN TEKNOLOGI INFORMASI, MANAJEMEN SDM, KNOWLEDGE MANAGEMENT TERHADAP KINERJA PEMELIHARAAN (Studi Kasus Pemeliharaan Alat Ukur kWh Meter Pada PLN UID Jateng & DIY)

Adyan, Revival (2024) ANALISIS PENGARUH PEMANFAATAN TEKNOLOGI INFORMASI, MANAJEMEN SDM, KNOWLEDGE MANAGEMENT TERHADAP KINERJA PEMELIHARAAN (Studi Kasus Pemeliharaan Alat Ukur kWh Meter Pada PLN UID Jateng & DIY). Other thesis, STIE Bank BPD Jateng.

[img] Text
TESIS-REVIVAL ADYAN-22221267-31 KK MSDM REP Daftar Pustaka.pdf

Download (264kB)
[img] Text
TESIS-REVIVAL ADYAN-22221267-31 KK MSDM REP BAB 1-3.pdf

Download (907kB)

Abstract

Profitability is the goal of a company in carrying out its business processes. Several efforts made by the company to increase its profitability include increasing the number of sales and making efficiencies in business processes. In an effort to increase sales of electrical energy, PLN has the performance of maintaining measuring instruments to ensure that there is no damage to the measuring instruments so that the energy sold to customers is in accordance with actual conditions. The problem discussed in this research is the low number of measuring instrument maintenance, namely 58% of the total maintenance target, so it is necessary to research the factors that influence this. This research model analyzes seven hypotheses, namely: first, information technology has a positive effect on HR management, second, information technology has a positive effect on knowledge management, third, HR management has a positive effect on maintenance performance, fourth, knowledge management has a positive effect on maintenance performance, fifth, information technology has a positive effect on maintenance performance, the sixth information technology has a positive effect on maintenance performance through HR management, the seventh information technology has a positive effect on maintenance performance through knowledge management. The object of this research is PLN UID Central Java and DIY. The sampling technique used purposive sampling with a sample of 79 respondents who were team leaders in the Customer Service Unit in the PLN UID Central Java and DIY work areas. The data analysis method uses the Smart PLS application with outer model testing which consists of validity and reliability tests and inner model testing which consists of structural model feasibility tests with F and R2 tests. The research results concluded that five of the seven hypotheses studied were acceptable. The two hypotheses that were rejected were the fifth and sixth hypotheses. Keywords: Information Technology ; HR Management, Knowledge Management, Maintenance Performance.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: Profitabilitas merupakan tujuan dari perusahaan dalam menjalankan proses bisnisnya. Beberapa usaha yang dilakukan oleh perusahaan agar dapat meningkatkan profitabilitasnya antara lain dengan meningkatkan jumlah penjualan dan melakukan efisiensi dalam proses bisnis. Dalam upaya meningkatkan penjualan energi listrik maka PLN memiliki kinerja pemeliharaan alat ukur guna memastikan tidak terjadi kerusakan pada alat ukur agar energi yang terjual kepada pelanggan sesuai dengan kondisi yang sebenarnya. Masalah yang dibahas dalam penelitian ini adalah masih rendahnya jumlah pemeliharaan alat ukur yaitu 58% dari total target pemeliharaan sehingga perlu dilakukan penelitian terhadap faktor-faktor yang mempengaruhinya. Model penelitian ini menganalisis tujuh hipotesis yaitu pertama teknologi informasi berpengaruh positif terhadap manajemen SDM, kedua teknologi informasi berpengaruh positif terhadap knowledge management, ketiga manajemen SDM berpengaruh positif terhadap kinerja pemeliharaan, keempat knowledge management berpengaruh positif terhadap kinerja pemeliharaan, kelima teknologi informasi berpengaruh positif terhadap kinerja pemeliharaan, keenam teknologi informasi berpengaruh positif terhadap kinerja pemeliharaan melalui manajemen SDM, ketujuh teknologi informasi berpengaruh positif terhadap kinerja pemeliharaan melalui knowledge management. Objek dalam penelitian ini adalah PLN UID Jateng Dan DIY. Teknik sampling menggunakan purposive sampling dengan sampel sebanyak 79 responden yang merupakan team leader pada Unit Layanan Pelanggan di wilayah kerja PLN UID Jateng Dan DIY. Metode analisis data menggunakan aplikasi Smart PLS dengan pengujian outer model yang tediri dari uji validitas dan reliabilitas serta pengujian inner model yang terdiri dari uji kelayakan model struktural dengan uji F dan R2. Hasil penelitian disimpulkan bahwa lima dari tujuh hipotesis yang diteliti dapat diterima. Dua hipotesis yang ditolak adalah hipotesis kelima dan keenam. Kata kunci : Teknologi Informasi; Manajemen SDM, Knowledge Management, Kinerja Pemeliharaan
Uncontrolled Keywords: Information Technology ; HR Management, Knowledge Management, Maintenance Performance.
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
H Social Sciences > HA Statistics
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD28 Management. Industrial Management
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Management
Depositing User: Wisudawan S2
Date Deposited: 04 Mar 2024 06:46
Last Modified: 04 Mar 2024 06:46
URI: http://eprints.stiebankbpdjateng.ac.id/id/eprint/1817

Actions (login required)

View Item View Item